Director

Ruud van Overdijk is regisseur met een achtergrond als uitvoerend artiest in muziektheater, concertvorm en fysiek spel. Zijn jarenlange ervaring op het toneel – van RENT tot Jesus Christ Superstar en Chess – vormt de basis voor een regieaanpak die even inhoudelijk als intuïtief is.

Hij werkt vanuit ritme, muzikaliteit en vertrouwen, en creëert ruimte waarin acteurs durven zoeken, falen en groeien. Regisseren is voor hem geen losstaand vak, maar een verlengstuk van vertellen: de vorm vindt pas betekenis als die raakt. Zijn stijl kenmerkt zich door precisie, betrokkenheid en een scherp oog voor zeggingskracht. Zowel bij jonge als ervaren spelers weet hij authenticiteit naar boven te halen. Of het nu gaat om een intieme concertsetting of een volledige productie, hij zoekt altijd naar de gezamelijke grond.

In 2024 regisseerde hij de muziektheaterproductie Dogfight in ’t Zonnehuis Amsterdam (Stichting MAE). De voorstelling confronteerde het publiek op indringende wijze met thema’s als schoonheidsnormen, groepsdruk en de nasleep van oorlog. Onder zijn regie kreeg het rauwe materiaal een eerlijke, sobere vertaling waarin de kwetsbaarheid van de personages centraal stond. De productie werd geprezen om haar thematische scherpte en heldere lijnenspel.

Daarnaast regisseerde Ruud het klassiek-muzikale duo Haqulot in hun theatrale concert rond ‘Verfemte Musik’, waarin onderdrukte en vergeten componisten centraal stonden. Voor de vocal group Just Us uit Veldhoven ontwikkelde hij het programma True Colors: een a capella voorstelling over identiteit, verbondenheid en expressie. Ook in deze concertvormen weet hij muzikale structuur te verbinden aan inhoudelijke zeggingskracht.

Dogfight (2024)

In het najaar van 2024 regisseerde Ruud van Overdijk de muziektheaterproductie Dogfight van Benj Pasek & Justin Paul in ’t Zonnehuis Amsterdam. De voorstelling vertelt het verhaal van jonge Amerikaanse mariniers aan de vooravond van hun uitzending naar Vietnam, en zoomt in op thema’s als groepsdruk, schoonheidsidealen en persoonlijke groei.

Onder Ruud’s regie kreeg het rauwe en confronterende script een eerlijke, sobere vertaling waarin kwetsbaarheid centraal stond. In plaats van te oordelen over de personages, werd er ruimte gemaakt voor het grijze gebied: waar schaamte, machtsstructuren en verlangen elkaar raken. De thematiek werd versterkt door muzikaal en fysiek spel, zonder de menselijke laag uit het oog te verliezen.

In de recensie van Musicalsites werd de voorstelling geprezen om haar maatschappelijke relevantie en indringende aanpak:

“Dogfight, het regiedebuut van Ruud van Overdijk, weet het publiek op een indringende manier met relevante vraagstukken te confronteren. Thema’s als schoonheidsnormen, oorlog, genderdynamiek en maatschappelijke verwachtingen komen duidelijk naar voren in deze voorstelling.”
Musicalsites.nl